tirsdag 15. mars 2011

Bryllupskaken

Jeg har lest at bryllupskaken oppstod som et fruktbarhetssymbol… Da var kaken noe så lett som hvetekjeks, fordi, her lærte jeg noe nytt(!), hvete symboliserer/symboliserte fruktbarhet. Jeg har aldri tenkt noe mer over bryllupskaken enn at det er.. Ja, en kake. Altså, da en meget lekker kake. Men ikke noe mer enn det. Der tok jeg riktig så feil.

På hvete-tiden skulle kjeksen deles i små biter og smuldres over hodet hennes. Jo flere biter, desto flere barn (fruktbarhet!).

Nå gjør vi det annerledes, som vi alle vet har vi kake- ikke kjeks, men jeg for eksempel visste ikke at bruden (med hjelp av sin utkårede, ”hans hånd fører hennes”) skal dele ut et kakestykke til alle gjestene, og at alle må spise, for at da på den måten sørge for at fremtiden skal bli barnerik.

Også nå lært at kaken skal ikke spises av før etter brudevalsen (og middagen), og at den selvfølgelig skal være midtpunktet ved kakebordet!

Personlig har jeg i dag brukt store deler av tiden tegnet og farget slike kaker, kost meg masse med det! (Hadde mye dødtid i Naturfagen i dag, leverte oppgaven før timen).

- Ine D.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar