torsdag 17. mars 2011

Forlovelsesring(ene)

Som vi alle vet er en forlovelsesring brukt som et symbol på at ”Hei, jeg har funnet min livspartner, og vi skal gifte oss i fremtiden en gang”. Noen steder er det bare kvinnen som har forlovelsesring, andre steder har både mann og kvinne. Det er også forskjellige måter og.. Ja, forlove seg på. Noen bestemmer seg bare for at ”nå er tiden inne, vi forlover oss!” Og drar dermed og handler ring(er) sammen. Andre velger å overraske sin kjære ved å gå ned på kne (eller på hvilken som helst annen måte som passer en, forsåvidt!) og da gi sin ring, personen som har blitt fridd til kan selv bestemme/avtale med sin om begge skal ha ring eller ei.

Jeg og min har kjøpt ringer til hverandre, altså- han gikk ned på kne, jeg sa ja~ Så har jeg handlet ring til han i ettertid (denne ringen skal han få i morgen. Han vet det ikke enda, så litt overraskelse blir det jo. Selv om han vet at han skal få…)

Personlig så bruker jeg min ring på venstre hånd (aldri vært komfortabel med noe annet). Dette er den egentlig grunnen til innlegget… Noen av mine eldre slektninger har nemlig kommentert at jeg har ringen på feil hånd. Jeg har da satt meg ned å lest litt.

Det viser seg at det er mange svar på dette, mange forskjellige tradisjoner! Er visst vanlig noen steder å ha forlovelsesringen på venstre hånd, og dermed bytte til høyre når man har giftet seg- for eksempel!

Andre steder er det høyrehånd, uansett.
På mange kvinneforum her i Norge diskuteres dette, og alle har forskjellige svar. Virker ikke helt som vi her i Norge har en klar tradisjon for dette?

Wikipedia har fortalt meg om en egyptisk myte. Den sier at venstre ringfinger (”fjerde finger ved venstre hånd”) har en åre (”vena amoris”= vein of love/kjærlighetens åre) i seg som visst leder direkte til hjertet. Wikipedia sier også at grunnen muligens kan ligge i at hjertet ligger litt mer til venstre enn mot høyre side av kroppen.

Nå er jeg litt usikker på hvor sammenhengende dette innlegget ble…
Skulle i alle fall få frem at dette ringopplegget er en smule forvirrende, og noe lunde uten fasitsvar. For min del så kan ringen være på hvilken som helst hånd, bare den er der- og symboliserer det den skal! ~

Ogsåå  ”prate” litt rundt dette med om begge skal ha ring eller ei. Jeg ser det som opp til hver enkelt, men heller mot at begge skal ha. Begge personene i et forhold er tross alt trolovet til en annen, så hvorfor skal ikke da begge ”vise” verden det?

Sier meg ferdig her, litt surr- men det ble da en tekst av dette og!

- Ine D.

(Tenkte jeg skulle legge vet bilde av ringene våres, men vil gi han ringen før jeg viser den frem til "alle andre").

3 kommentarer:

  1. Haha, jeg og Rino ble lynsja for det da vi forlovet oss. Vi ønsket ikke å offentliggjøre det i noen særlig grad, men vi bar ringer og det avslørte oss. Og vel.. haha, det første folk kommenterte var at vi hadde det på feil hånd!

    Nå syns jeg egentlig at hvor ringen er plassert, om det er i et halskjede eller på en finger ikke har noe å si, den er jo bare et symbol for noe annet som er veeesentlig viktigere at er tilstede! x)

    Vi ble enige om å forlove oss, men ettersom vi ikke har satt noen dato, regner jeg med en fornyelse av forlovelsen (ned på kne typ) ikke så lenge før vi er klare. To år i forlovelse bringer visst ulykke, og nå har vi allerede tre! xO

    hih, og vi har foreløbig bare steinringer, og de knuser innimellom (haha) så nå har Rino ringen på venstrehånda og jeg på høyre da vi ikke fant hans størrelse sist han klarte å knuse sin x)

    (ou forresten, du må jo legge ut bildeeer! Så jeg kan forestille meg hvordan du vil ha det! : D!! Dere kunne jo meldt dere på det programmet hvor dere får finansiert bryllupet, men at mannen skal gjøre alt? 8D )

    SvarSlett
  2. Åhåhå, for en hyggelig wall of text!:D hihi.

    "Nå syns jeg egentlig at hvor ringen er plassert, om det er i et halskjede eller på en finger ikke har noe å si, den er jo bare et symbol for noe annet som er veeesentlig viktigere at er tilstede! x)" Enig, enig! (Jeg mener forsovidt bare at begge skal gå med dette symbolet, ikke bare jenta- eller omvendt :3)

    "Vi ble enige om å forlove oss, men ettersom vi ikke har satt noen dato, regner jeg med en fornyelse av forlovelsen (ned på kne typ) ikke så lenge før vi er klare." Forestillingen av dette inne i hodet mitt var skikkelig koselig!

    Jeg skal legge ut bilder! Bare mye av det som kunne blitt tatt bilde av er middlertidlig pakket ned i esker for overflytting xD høhø.

    Åh, herre, melde seg på program! Skummelt! D: Og litt rart :3 Men også gøy.. (haha, jeg er stabil)

    Wall of text right back at'ya! ._.

    SvarSlett